Központi matek felvételi · Legjobb hely

Ilyen a 8.-os központi matek felvételi felépítése

Részletes útmutató arról, hogy milyen a matek felvételi felépítése, pontozása és stratégiája.

8.-os matek felvételipontozásfeladattípusokstratégia

Áttekintés: feladatok és pontozás

A matematika felvételi 10 feladatból áll. Minden feladat kb. 4–6 pontot ér, így átlagban 10 × 5 pont = 50 pont az összpontszám.

Összkép: 10 feladat · feladatonként 4–6 pont · összesen 50 pont. A 10. feladat szokott a legnehezebb lenni, mert az a szöveges, ugyanakkor általában nem jár rá 6–7 pontnál több.

A 10 feladat tipikus felépítése

  1. 1Számolás – törtek, hatványok, számelmélet

    Alapműveletek törtekkel és egész számokkal, egyszerű hatványozás, oszthatóság, LNKO, LKKT, prímszámok, összetett számok. Gyors, pontos számolásra van itt szüksége a diákoknak.

  2. 2Mértékegység-átváltások

    Hosszúság, terület, térfogat, idő, tömeg, űrmérték, (egyszer volt szögmértékegység is). A feladat kulcsa az, hogy a diák tudja az adott mértékegységtípusokon belüli váltószámokat

  3. 3Kombinatorika (hányféleképpen?)

    „Hányféleképpen lehet sorba írni / lerajzolni / kiválasztani?” Ez gondolkodási feladat, gyakran felsorolás vagy rendszerező táblázat segít. Általában az összes lehetséges esetet kell leírni egy bizonyos szituációban

  4. 4Statisztika és diagramok

    Kördiagram, oszlopdiagram, táblázatok leolvasása és értelmezése. Adatok leolvasása, arányok és százalékos kérdések is lehetnek.

  5. 5Koordináta-rendszer (nem minidg az 5.-dik feladat, illetve nem is minden évben volt.)

    Pontok bejelölése/leolvasása a koordináta-rendszerben, egyszerű tulajdonságok felismerése, síkidomok ismerete (háromszög, négyszögfajták), középpontos tükrözés, tengelyes tükrözés.

    Megjegyzés: a feladatszám nem garantálja a témakört, az elrendezés évenként eltérhet.

  6. 6Egyszerűbb szöveges / százalék / arányosság (nem mindig a 6-os feladat)

    Rövidebb szöveges feladat arányokkal, arányossággal vagy százalékszámítással. A kulcs itt általában, hogy tudjon a diák az arányokkal dolgozni, vagy százalékot számolni.

  7. 7Síkgeometria (nagyon gyakran háromszögek)

    Háromszögek szögeinek kiszámolása, különleges háromszögek: egyenlő szárú, derékszögű 30–60–90 fokos, 45–45–90 fokos.

    Nem mindig a 7. feladat, de általában itt jelenik meg.

  8. 8Igaz/hamis vagy „karikázós”, vegyes témákból

    Gyors döntéshozatal több rövid állításról; tipikusan vegyes, mindenféle témakörökre visszakérdező feladat.

  9. 9Térgeometria

    Felszín- és térfogatszámítás (téglatest, kocka, illetve ezek egymásra vagy egymás mellé helyezett változatai). Felszín és térfogat képletek ismerete szükséges, különböző nézetekből hogy néz ki egy test.

  10. 10Összetett szöveges feladat

    Hosszabb, lépésről lépésre levezetendő probléma. Erős értő olvasást és világos megoldásmenetet kér. Pontszáma jellemzően 6–7 pont, tehát nem „visz el” aránytalanul sokat a 50-ből. Általában ezzel a feladattal tesznek különbséget a nagyon jók között.

Gyakorlási stratégia

  • Rendszeresség: heti 1-2–3 alkalom célzott gyakorlás külön témákra bontva + heti 1 időre mért próbafelvételi.
  • Részpontokért dolgozni: a gondolatmenet megmutatása a papíron már részpontot ér.
  • „Könnyűtől a nehezebb felé”: 1–4. feladat pontjainak gyors begyűjtése, a többire minél többi dő maradjon.
  • Utóellenőrzés: mértékegységek, előjel, jó helyre írt számok – tipikus bukópontok.
10
feladat
4–6 pont
feladatonként
50 pont
összesen
#10
legnehezebb (szöveges)

A fenti felépítés a gyakorlatban visszatérő minta. Az egyes években a sorrend és a feladattípusok apróságokban eltérhetnek, de az alapelv változatlan.

Hasonló tartalom

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük